Organisaatio on kuin palapeli

 


Oletko koskaan koittanut koota 1000 palan palapeliä? Palat ovat pieniä, eikä yksi pala oikein kerro vielä mitään kokonaisuudesta. Sen paikkaakin joutuu joskus hakemaan vähän aikaa. 




 

Yritysorganisaatiot ovat kuin nämä palapelit. Jokainen yrityksen työntekijä on yksi pieni pala siinä suuressa kuvassa. Toisinaan sille yhdelle palalle oikean paikan löytäminen vie aikaa, joskus taas osuu kohdalleen nopeastikin. Mutta entä jos se palanen ei itse oikein hahmota omaa paikkaansa? Jos se ei näe kokonaisuutta, vaan ainoastaan ne kymmenen muuta sinistä palaa siinä vieressä? 

Työntekijä, joka ei hahmota yrityksen kokonaisuutta, sen visiota, toimintoja ja arvoja, on kuin pala joka ei näe muuta kuin ne viereiset siniset palat. Niinpä kun hänelle kerrotaan, mitä vihreät palat ovat tehneet tai kokeneet, hän ei ymmärrä omaa osuuttaan vihreiden mahdollisissa onnistumisissa. Hän ihmettelee mitä ne sellaiset vihreät palat ovat ja miksi ne ovat siellä. Hän saattaa jopa kyseenalaistaa vihreiden palojen tarpeellisuuden. 

Toisaalta se pieni sininen pala saattaa tuntea, ettei hän oikeastaan kuulu tähän porukkaan, kun vihreät palat saavat kiitosta eikä se pieni sininen tiedä missä suhteessa hän on niihin vihreisiin nähden. Syntyy tunne ulkopuolisuudesta sen sijaan, että kokisi yhteenkuuluvuutta ja innostusta vihreiden onnistumisesta. 

Avuksi tulee viestintä. Kun avoimella keskustelulla jokainen pieni palanen todetaan tarpeelliseksi kokonaiskuvan kannalta ja autetaan paloja näkemään kuinka yhteys eri toimijoiden kautta syntyy sinisten ja vihreiden välille, ymmärrys toisten toimintaa kohtaan lisääntyy ja kokonaiskuva hahmottuu. Mitä paremmin ymmärrämme niin oman kuin toistemme työn merkityksen, sitä paremmin voimme tukea toinen toistemme toimintoja ja yhteenkuuluvuuden tunne kasvaa. 

Sen sijaan, että me pienet siniset kritisoisimme vihreiden toimintaa, voimme kysyä mitä me voimme tehdä helpottaaksemme vihreiden onnistumista. Ja pala palalta yhteys löytyy, tiedostamme olevamme osa sinistä taivasta ja vihreät ovat sitä niittyä, mutta me kaikki yhdessä olemme kaunis maisema. 

Samoin organisaatioissa eri toimintojen välinen yhteys ja ymmärrys muodostaa toimivan ja menestyvän kokonaisuuden, jolloin organisaatiota kauempaa tarkasteleva potentiaalinen asiakas tai työnhakija voi nähdä ulospäin yrityksen kauniina ja haluttavana. Ja aivan kuten palapelin kokoamisessa, ei kukaan joka työn näkee valmiina, voi tietää kauanko aikaa ja vaivannäköä on tarvittu kuvan saamisessa kasaan. Hän näkee vain valmiin kuvan, joka on kaunis ja eheä. Kukaan ei silti kiistä, etteikö työtä olisi tarvinnut tehdä, sillä ei mikään palapeli, eikä mikään organisaatio tule kasaan ja pysy kasassa itsestään. 







Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Elämää asiakaspalvelussa: empatia

Eikö työhyvinvoinnista ole puhuttu jo tarpeeksi?

Miksi jokaisen työntekijän yrityksessä tulisi työskennellä aspassa vähän aikaa?