Työnantaja, heitätkö saamasi lahjan pois?

 Uusi työntekijä, joka intoa täynnä aloittaa tehtävässään, lähes poikkeuksetta haluaa antaa työnantajalleen lahjan. Tuo lahja annetaan kiitoksena tehtävään valituksi tulemisesta ja hyväntahdon eleenä, jotta yhteistyö lähtisi sujumaan mukavasti. Otatko työnantaja tuon lahjan vastaan kiittäen ja vastalahjalla palkiten? Vai onko lahja sinulle itsestäänselvyys josta ei sen kummemmin tarvitse kiitellä tai palkita? 



Lahja, jonka työntekijä sinulle antaa, on hänen aloitteellisuutensa, luovuutensa ja intohimonsa työhön. Nämä ovat kaikki asioita, joita et rahalla voi työntekijältä ostaa, siksi ne ovat lahjoja. Palkanmaksun edellytyksenä on työntekijän kuuliaisuus työnantajalle. Se on siis ostettavissa. Lisäksi työntekijältä voidaan edellyttää ahkeraa työotetta sekä tietyn osaamistason saavuttamista. Mikäli työntekijällä on näissä selviä puutteita, on se tilanteesta riippuen jopa syy purkaa työsopimus. Mutta intohimon puute työtä kohtaan ei onneksi ole peruste irtisanomiselle ainakaan toistaiseksi. Jos olisi, todella iso osa työelämässä olevista joutuisi jatkuvasti pelkäämään työnsä puolesta. 

Jos työntekijän antamaa lahjaa ei  noteerata asianmukaisesti, eli jos hänen ajatuksiaan ei kuulla, tarpeita ja toiveita ymmärretä, eikä hän tule kohdatuksi ihmisenä, tuo lahja vähitellen sammuu pois. Intohimo työhön hiipuu ensin, sitten hän lakkaa käyttämästä luovuuttaan asioiden ratkomisessa ja lopulta häneltä ei löydy edes aloitekykyä. Tämä on täysin ymmärrettävää, sillä kukapa meistä jaksaisi nähdä vaivaa ollakseen luova, jos ehdotuksia ei edes haluta kuulla. Toteamme, ettei luovuudesta ole hyötyä ja mukaudumme tekemään vain sen työn, mikä meille on osoitettu.

Onko tämän lahjan menettäminen sitten niin iso juttu? Eikö se riitä, että teemme perusduunin ihan ok? 

Siqnin webinaari (24.8.22): 'Työntekijäymmärrys, yrityskulttuuri ja menestyvä organisaatio" avaa aihetta erittäin yksinkertaisesti ja selvästi.  Yrityksen kilpailuetu syntyy siitä, kun työntekijät antavat itsestään nämä lahjat työnantajan käyttöön. Sillä ne perusasiat: kuuliaisuus, ahkeruus ja osaaminen, ovat kenen tahansa ostettavissa. Työntekijän aloitekyky, luovuus ja intohimo täytyy yrityksen ansaita lahjana. 

Kilpailu hyvistä työtekijöistä käy monella alalla kuumana. Onko yhdelläkään työnantajalla enää siis varaa jättää reagoimatta työntekijöiltään saamiinsa lahjoihin vastalahjalla? Tuskinpa. 

Suosittelen tutustumaan Siqnin työntekijäymmärryskyselyyn. Sillä työnantaja voi säästää ison rahan ja paljon aikaa, kun monimutkaisten bonusjärjestelmien sijaan selvittää mitä ne yrityksen työntekijät oikeasti kaipaavat ja tarvitsevat arkeensa. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Elämää asiakaspalvelussa: empatia

Eikö työhyvinvoinnista ole puhuttu jo tarpeeksi?

Miksi jokaisen työntekijän yrityksessä tulisi työskennellä aspassa vähän aikaa?